Folkracearkivet | 090804

Folkracearkivet - www.folkracearkivet.se - den 4 Augusti 2oo9.

Mycket har hänt i Folkracearkivet senaste tiden. Bilder, filmer och startlistor har rasat in. Kul som tusan tycker jag!
Bland de roligaste grejerna som hänt tänkte jag ta upp här nu.

- Ett trevligt mail med bilder från Anders Fredriksson i Västerås har kommit. Det är bilder från 81 och 82 men bland annat bilder från första Riktiga tävlingen på Kinnekulle den 1 Juli 1981. Arrangör var Falköpings MK. Anders körde en Vit Saab V4 och tävlingen slutade med en rullning. Folkracearkivet tacker för de trevliga mailen Anders!

- Ännu en Anders har mailat bilder. Anders O Fredriksson i  Fredriksberg. Där fanns gamla härliga Volvo PV:s i alla olika färger och former. En del häftiga bilder från Gotland 1983 bland annat. Det var på den tiden man hade bastanta Kofångare kvar att trycka framförvarande bil med. Folkracearkivet tackar så mycket för de jättefina bilderna!

- Folkracearkivet åkte ut på turné. Anhalten var HÅGA Pokalen i Nynäshamn och jag hade med mig lite DVD skivor med bilder på för att dela ut till intresserade. Hittade lite gamla folkracerävar i depån och pratade lite med. Ingolf Tietjens var en av dessa. Helgen till ära åkandes i en Opel Calibra han tagit från sin egna bildemontering. Ingolf är en av de i klubben, MK Speed som kört längst tillsammans med Tommy Eriksson, Janne Stavbom och Eddy Mattsson.
Jag hittade även några trevliga herrar inne i kiosken på Lördageftermiddagen som jag pratade en del gammalt Folkrace med. De fick en DVD med Folkracearkivet och skulle återkomma om de hittade något material på klubben till Folkracearkivet. Vi tackar på förhand!

- I Nynäshamn pratade jag även med Christer Larsson från Nyköping. Han hade med en hel stor kasse med gamla VHS filmer. De älsta från Västervik och Norrköping 1981 och den nyaste från Nyköping 1990. Så fort jag kom hem slängde jag i en film från Upplands Väsby den 26 Juni 1986 och det första jag får se är en stor VW Buss! Folkracearkivets president bokstavligt talat tappade hakan! Här framför mig visades nya uppgifter om den välkända VW Bussen. Tidigare var 4 tävlingar kända som bussen åkt men nu hittade jag film ifrån den femte tävlingen. Jag tackar Christer Larsson så mycket för jag fått låna dessa filmer och vill även gratulera till segern i Dam/Veteran klassen i Håga Pokalen 2oo9!

- Jag sparar det bästa till sist. Ett telefonsamtal ifrån Birgitta Forsberg i Örebro. Birgitta har sparat alla startlistor och resultat från de tävlingar de kört. Även massvis av dokument från SMK Örebros arrangerade tävlingar. Problemet är att det är aldeles för mycket material för att skicka. Dessutom var det ej sorterat. Men i framtiden kanske Folkracearkivet får ta del av materialet på ett eller annat sätt. Birgitta skulle ringa frammåt hösten när hon hittat allt. Ju äldre material ju roligare är det ju.

Så alla ni som är här inne på Folkracearkivets hemsida och läser. Det finns MYCKET att se fram emot i framtiden!
Både här i Folkracearkivet och på alla häftiga tävlingar runt omkring i landet. Glöm inte att fota mycket och spara startlistor från tävlingar ni besöker! Folkracearkivet är intresserade av allt material. Gammalt som nytt.

Har du något Folkracematerial liggandes som Folkracearkivet kan få låna och scanna in? Jag kan scanna in bilder och dokument, scanna fotonegativ till datorn samt föra över VHS kasetter till DVD. Hör gärna av er om ni har något material!
Rikard Sandberg  - 
www.folkracearkivet.se  -  [email protected]  -  0142 - 571 33


Anders Fredriksson i Västerås har mailat in en massa häftiga bilder från
81-82 då han körde en del Folkrace. Denna bild är tagen utanför garaget
och Saab V4:an är målad i "Vinna eller försvinna Stock Race Team Västerås"
färger. Men Svenska Bilsportförbundet tillät inte teamet att ha ordet "Stock Race"
i teamnamnet. Det var ju Folkrace sporten hette!
Foto: Anders Fredriksson, privat.

Kommentarer
Postat av: Peter Lindvall

Underbar sida =) kanon bra jobb ju , hitta min far där han vann en tävling på kungsberget i storvik 84 =) vilken nostalgi det blev , nu ska jag bläddra i alla gamla album o kolla om jag kan finna gamla bilder till er =)



Körde själv 86-88 men far körde längre o gick i hans fotspår =)



Ha en underbar jul nu och ett riktigt gott nytt år så ska jag rota lite i gamla saker till erat nya år



Mvh

Peter Lindvall

Söderhamn

2009-12-23 @ 20:11:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0